שאלות ותשובות

איך אני יודע אם אני משלם מס הכנסה?
אפשר להסתכל על תלוש שכר האחרון שלך מהשנה האחרונה, במידה ומופיע שם מס הכנסה, הינך משלם מס הכנסה. במצב כזה, עליך לסמן, כן.
אם שנה אחת שילמתי מס הכנסה ושנה אחרת לא שילמתי, מה עליי לענות?
לסמן כן, אנחנו נבצע בדיקה מעמיקה כדי להבין מהות וגובה החזר מס דיגיטלי.
אם אינני משלם מס הכנסה בגלל נקודות זיכוי רבות ושכר שאינו גבוה. מה עליי לענות?
יש לסמן את התשובה לא.
למה הכוונה "שכר חודשי ברוטו"?
שכר חודשי ברוטו משמעותו שכר חודשי לפני ניכויים של מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות. שכר ברוטו חייב במס מופיע ליד הנתונים המצטברים בתלוש השכר שהינך מקבל מידי חודש.
אם החלפתי מקום עבודה לתקופה של חצי שנה בשנים האחרונות, האם זה משנה?
במידה ובשנים האחרונות החלפת מעסיק, גם אם לתקופה קצרה, יש לסמן כן.
החלפתי מקום עבודה אך נשארתי לעבוד אצל אותו המעסיק. מה עליי לסמן?
במידה ובשנים האחרונות עברת לעבוד במקום עבודה אחר / בתפקיד אחר אך אצל אותו המעסיק ותחת אותה החברה - ניתן לסמן "לא".
קיבלתי חל"ת בתקופת הקורונה. האם אני צריך לסמן "כן" בשאלה על תשלומים מביטוח לאומי?
תשלום חל"ת מהווה תשלום דמי אבטלה, הפסקת עבודה זמנית, יש לסמן כן.
במידה ובן/בת הזוג שלי קיבלו תשלומים מביטוח לאומי, מה עליי לסמן?
יש לסמן את התשובה, לא. התשובה מתייחסת אליך אישית, בני זוג נשואים אנחנו מבצעים בדיקה גם על בן/בת הזוג, מכיוון שהנתונים מוגשים ביחד למס הכנסה.
מכרתי נכס מקרקעין אך לא שילמתי עליו מס שבח. מה עליי לסמן?
יש לסמן את התשובה, לא. במידה ואינך יודע, לסמן, לא יודע, אנחנו נבצע את הבדיקה עבורך.
מה משמעות של הזנת פרטים לא מדויקים במערכת?
פרטים לא מדויקים לא יאשרו לחברה להפיק ייפוי כח לרשות המסים וביטוח לאומי, לרבות פרטים של בן/בת הזוג. הזנת נתונים מדויקים חשובים מאוד לטיפול בבקשתך להחזר מס דיגיטלי.
מדוע צריך לציין מספר רישיון נהיגה?
מספר רישיון הנהיגה נועד לצורך הפקת ייפוי כוח לרשות המיסים. רק כך נוכל לטפל בבקשה שלך להחזר מס דיגיטלי.
למה משמשים הפרטים של בן/בת הזוג שלי, אם הבקשה עבורי?
ברשויות המס ובביטוח לאומי – זוג נשוי נחשב ליחידה אחת. יש לציין פרטים מזהים אודות בן/בת הזוג כולל כתובת מייל רק במידה ומדובר בזוג נשוי, וזאת לטובת הפקת ייפוי כוח לטפל בבקשתכם. יש להצטייד בפרטי בן/בת זוג הבאים: שם מלא, מספר ת.ז., תאריך לידה, פלאפון וכתובת אימייל.
איזה טפסים/נתונים עליי להכין לצורך בדיקת זכאות? מהם טפסים שחובה לצרף לצורך ביצוע בדיקה ראשונית?
תהליך החזר מס דיגיטלי מתבצע באמצעות האתר, דרך האתר או בצורה קלה ונוחה במובייל ע"י צילום. טפסים חובה להעלאה: תעודת זהות + ספח (שם מלא, ת.ז. ותאריך לידה), כתובת מייל (לצורך חתימה על טופס ייפוי כח), בנוסף חובה לציין פרטים מזהים של בן/בת הזוג, שם מלא, תאריך לידה, מספר ת.ז. וכתובת מייל. קיימים מסמכים נוספים שאותם יש לעלות, בשלב מתקדם יותר בתהליך שיפורט בהמשך.
מה משמעות ייפוי כוח?
משמעות ייפוי כוח הינה שחברת ביטן את ביטן פיננסים יכולה להפיק נתונים מרשות המסים וביטוח לאומי עבורכם באופן עצמאי ע"י החברה, ללא צורך באישור נוסף. בכדי להפיק ייפוי כוח נדרשים בין היתר העלאת מסמכים, כגון, תעודת זהות, תאריך לידה ורישיון נהיגה – רשות המסים תאפשר לנו לטפל בבקשה שלכם רק לאחר העלאת מסמכים אלו. חתימה על המסמכים מבוצעת באמצעות חתימה דיגיטלית, יישלח אימייל בו נעדכן אתכם שהועלה ייפוי כוח לחתימה שלכם במערכת.
מתי ניתן לחתום על ייפוי כוח?
לאחר העלאה ת.ז. + ספח, וכן פרטים אישיים שלכם שמולאו בצורה תקינה ונכונה בעת הרישום לאזור האישי, כולל בן/בת זוג, החברה תעבור על הנתונים ותפיק ייפוי כח לחתימה שלכם, אשר יופיע בתמצית החזר מס בסוף התהליך – העלאת ייפוי כח למערכת ע"י החברה לוקח בממוצע כ 2-3 ימי עסקים.
האם ניתן לבטל ייפוי כח באופן עצמאי?
התשובה הינה כן, חשוב לציין שהפסקה/ביטול ייפוי כח לא יאפשר לחברה להמשיך לטפל בבקשת החזר מס דיגיטלי.
מדוע עליי לחתום על פתיחת תיק 9.1 שכיר – מס הכנסה?
בקשה להחזר מס דיגיטלי מצריכה פתיחת תיק 9.1 במס הכנסה, פתיחת התיק נועדה לאפשר לחברה להפיק נתונים מרשות המסים, ללא חתימה על מסמך זה, לא ניתן להפיק נתונים מרשות המסים.
למה חשוב להחתים ייפוי כח ביטוח לאומי בן/בת זוג?
באמצעות הפקת ייפוי כח לבן/בת זוג, נוכל להפיק מידע באופן עצמאי מביטוח לאומי ומרשות המסים. ייפוי כח רשות המסים חותם מבצע החזר מס, דרכו ניתן לגשת למידע ברשות המסים של בן/בת הזוג. ייפוי כח ביטוח לאומי נשלח לחתימה לכתובת האימייל של בן/בת הזוג בלבד.
אילו מסמכים נוספים אצטרך להעלות למערכת? מעבר למסמכים לצורך בדיקת הזכאות?
אישור ניהול חשבון (חובה לצורך קבלת החזר מס דיגיטלי), אישור זכאות לתואר, אישור נכות/ועדת השמה (במידה ומדובר בילד/בגיר נטול יכולת), גרוש – פס"ד גירושין, ביטוח חיים, תרומות דיגיטליות ועוד מסמכים בהתאם לאופי וסוג התיק.
מהם המסמכים שעליהם אחתום דיגיטלית?
טופס פתיחת תיק שכיר מס הכנסה סוג תיק 9.1, טופס 119 תואר אקדמי, טופס 116א נטול יכולת וחתימות על דוחות שנתיים, כמו כן, ייתכן ויהיו מסמכים נוספים דיגיטליים בהתאם לאופי הטיפול.
כבר התחלתי את התהליך אך אני צריך לסרוק את המסמכים והם לא בהישג ידי. מה ניתן לעשות?
אל דאגה, המערכת שלנו זוכרת אתכם. לאחר שתסרקו / תצלמו את המסמכים, תוכלו לחזור לשלב בו הייתם באמצעות כניסה לאזור האישי.
האם המסמכים שלי עוברים לצד שלישי?
המסמכים אותם תעלו במסגרת החזר מס דיגיטלי עוברים לטיפול רשויות המס וביטוח לאומי בלבד.
בשביל מה אני צריך להעלות אישור ניהול חשבון / שיק מבוטל?
על מנת שרשות המסים תוכל להעביר את ההחזר הכספי ישירות לחשבון הבנק שלכם, ולהצליב בין מבקש החזר מס דיגיטלי לבעל חשבון הבנק.
אין לי שיקים. כיצד אוכל להעביר לכם "אישור ניהול חשבון"?
אישור ניהול חשבון אפשר להנפיק באופן עצמאי דרך האתר או האפליקציה של הבנק בו אתם מנהלים את חשבונכם. במידה ולא ניתן לבצע זאת דרך האתר – תוכלו לפנות לבנקאי לצורך הנפקת האישור.
במידה והזנתי פרטים לא נכונים, האם ניתן לעדכן?
רצוי לבדוק את הפרטים תמיד לפני אישור, כמו כן ניתן לעדכן נתונים בלשונית פרטים אישיים וגבייה, לאחר עדכון הנתונים החברה תבדוק את הנתונים. מומלץ לשלוח התכתבות לחברה לאחר לכל שאלה ו/או עדכון במערכת.
האם אני יכול לצפות בכל רגע נתון בהסכם התקשרות מול החברה?
כן, ניתן להיכנס ללשונית פרטים אישיים וגבייה ולצפות בהסכם התקשרות.
איך מעדכנים פרטי אשראי?
פותחים התכתבות מול המשרד, יישלח אליהם מייל בו תוכלו להזין פרטי אשראי בצורה מאובטחת. רק לאחר הזנת פרטי אשראי תיפתח האפשרות לחתום על דוחות שנתיים.
במידה ויהיו לי שאלות נוספות, האם אתם זמינים גם טלפונית?
לאחר רישום באזור האישי, קיימת אפשרות להתכתבות מול המשרד, תוכלו לשלוח הודעה /או להעלות קובץ, אנחנו זמינים ועונים באופן שוטף.
מה רואים בתמצית החזר מס?
כלל המסמכים שנמצאים במערכת מופיעים בתמצית החזר מס, ניתן לעדכן/לשנות נתונים, להעלות מסמכים, כמו כן בתמצית החזר מס רואים את הדוחות וגובה החזר המס הצפוי לאחר בדיקת חברת ביטן את ביטן פיננסים. עמוד תמצית החזר מס ישמש אתכם לקבל מידע עדכני לגבי סטטוס החזר מס דיגיטלי.
מתי פותחים התכתבות למשרד?
שאלות שברצונכם לדעת, שירות לקוחות, העלאת מסמכים שאתם לא בטוחים לגביהם ורוצים לשאול, גבייה, התייעצות, ניתן לפתוח התכתבות והחברה תשיב לכם. ניתן להעלות מסמכים כחלק מהתכתבות.
האם אתם תצרו איתי קשר בסיום תהליך החזר מס דיגיטלי?
כן. אנו ניצור עמך קשר להשלמת פרטים במידת הצורך ולעדכון שוטף. בנוסף, ניתן להתעדכן/להתכתב אונליין באזור האישי באתר אודות סטטוס הבקשה/טיפול.
היכן מופיעים ייפוי כח שעליהם צריך לחתום?
לאחר העלאה של תעודת זהות + ספח והזנת נתונים אישיים שלכם כולל פרטי בן/בת זוג, החברה תעלה למערכת את ייפוי כח לחתימה שלכם. חשוב לציין, ייפוי כח בן/בת זוג יישלח לכתובת המייל של בן/בת הזוג לחתימה.
מהו גובה התשלום עבור השירות?
20% מגובה ההחזר בתוספת מע"מ, ללא עמלת פתיחת תיק.
האם משלמים לפני שהתהליך מתחיל? מתי מתבצע התשלום?
בשלב הראשוני תידרשו לחתום על הסכם התקשרות דיגיטלי, ניתן לראות את ההסכם לאחר חתימה בכל רגע נתון באזור האישי באתר. החתימה על ההסכם הינה בצורה דיגיטלית.
איך מתבצע התשלום?
באמצעות כרטיס אשראי לאחר סיום הכנת הדוחות, לפני פתיחת הדוחות לצורך חתימה דיגיטלית, יש לפתוח בקשה באזור האישי באמצעות התכתבות לעניין הזנת פרטי אשראי בצורה מאובטחת.
איך מעדכנים פרטי כרטיס אשראי?
שולחים התכתבות באזור האישי, לאחר מכן יישלח אליכם לכתובת המייל אישית שלכם, הזנת כרטיס אשראי מתבצעת בצורה מאובטחת, חסויה ואישית בהתאם לחוק.
מתי משלמים לחברת ביטן את ביטן פיננסים על השירות?
רק בסיום התהליך, בעת החתימה על הדוחות מזינים פרטי אשראי כביטחון. עם סיום התהליך, יגבה מכם התשלום.
איך אדע אם אני זכאי להחזר מס דיגיטלי?
בתהליך בקשת החזר מס דיגיטלי תתבקשו לענות על מספר שאלות באמצעותן נעריך את הסיכויים שלכם לקבל החזר מס דיגיטלי. חישוב ההחזר מתבצע עד 6 שנים אחורה, כך שאם שילמתם מס הכנסה כנדרש בשנים אלה, יש סיכוי שתהיו זכאים להחזר.
בעבור אילו תקופות ניתן לבקש החזר מס דיגיטלי?
ניתן לדרוש החזר מס עד 6 שנים אחורה, כולל השנה השישית.
אילו סיבות יכולות לזכות אותי בהחזר מס?
הסיבות להחזר מס הן רבות ומגוונות, אך אלו הן הסיבות הנפוצות: החלפה של מקומות עבודה במהלך שנה אחת או עבודה בחלק מהשנה, מעבר דירה, סיום לימודים, שחרור מהצבא, נישואין, הולדת ילדים, גירושין, תרומות, עסקאות מקרקעין, לקויות של ילדים, נכות ועוד.
תוך כמה זמן אקבל את החזר המס דיגיטלי?
החזר מס, במקרה של זכאות, מגיע תוך מספר חודשים, כתלות במהירות הגשת הבקשה וכן במהירות הטיפול אצל פקיד השומה. בביטן את ביטן פיננסים אנו מחויבים להליך מהיר ועושים ככל יכולתנו על מנת שכספי המס יגיעו אליכם במהירות האפשרית.
האם כל מי שמגיש בקשה זכאי להחזר מס דיגיטלי?
התשובה היא לא. אמנם מרבית הלקוחות שפנו אלינו לאורך השנים נמצאו זכאים וקיבלו את החזר המס, אך ישנם מקרים בהם העובד אינו זכאי להחזר, ואנו משתדלים להבחין בכך עוד בשלבים המוקדמים, לפני הגשת הבקשה על מנת שלא יקרה מצב הפוך בו ימצא שהעובד חייב כספים למס הכנסה.
אילו טפסים אני צריך להגיש לצורך בדיקת זכאות?
באמצעות החזר מס דיגיטלי, הכל באמצעות האתר, ניתן להגיש בקשה לבדיקת זכאות. מלבד מסמכים אישיים כדוגמת צילום תעודת זהות ואישור ניהול חשבון, תחתמו דיגיטלית על ייפוי כח לרשות המסים וביטוח לאומי, העלאת טפסים, אישור רשמי אודות נישואין, תעודת סיום תואר וכדומה, וכן חתימה על הדוחות בסיום הטיפול, והכל בצורה דיגיטלית מלאה.
האם מס הכנסה לא יחזיר לי לבד את הכסף?
התשובה היא לא. מס הכנסה לא מחזיר לבד את הכסף, ואם לא תדרשו את שמגיע לכם – לא תקבלו. בטרם יחלפו 6 שנים ותפספסו את הרכבת, הגישו בקשה לבדיקת זכאות החזר מס דיגיטלי.
האם ישנו אלמנט של סיכון בהגשת בקשה להחזר מס?
מעבר בין עבודות ברוב המקרים מזכה בהחזר מס. עם זאת, ישנם מקרים שבהם מבוצע תאום מס עם הערכת הכנסות לא נכונה או שכלל לא מבוצע תיאום, כך שקיים סיכוי, אמנם קטן, שיהיו אנשים שיצטרכו להחזיר כסף במקום החזר. מסיבה זו, חשוב מאוד לבדוק מול המומחים של ביטן את ביטן פיננסים טרם הגשת החזר מס בפועל.
כיצד ניתן לשלוח אליכם את המסמכים לבקשת החזר מס?
כחלק מתהליך בקשה להחזר מס, תוכלו להעלות את המסמכים באופן מקוון – החל מסריקה של תעודת זהות ועד להעלאת מסמכים רלוונטיים לזכאות שלכם. סריקת המסמכים והעלאתם לאתר מתבצעת לאחר ההרשמה.
מתי משלמים לחברת ביטן את ביטן פיננסים על השירות?
רק בסיום התהליך, בעת החתימה על הדוחות מזינים פרטי אשראי כביטחון. עם סיום התהליך, יגבה מכם התשלום.
למה משמשות השאלות בתהליך החזר מס דיגיטלי?
במהלך תהליך החזר מס דיגיטלי תידרשו לענות על מספר שאלות מקצועיות, ובאמצעות התשובות נוכל להעריך בזמן אמת את סיכויי הזכאות שלכם לקבלת החזר מס.
האם המסמכים שלי עוברים לצד שלישי?
המסמכים אותם תעלו במסגרת ההליך הדיגיטלי עוברים לטיפול של רשויות המס וביטוח לאומי בלבד.
למה משמשים הפרטים של בן/בת הזוג שלי, אם הבקשה מוגשת עבורי?
יש למסור פרטים מזהים אודות בן/בת הזוג כולל כתובת מייל רק במידה ומדובר בזוג נשוי, וזאת לטובת קבלת ייפוי כוח לטפל בבקשתכם.
האם חייבים לסרוק את תעודת הזהות/רישיון הנהיגה?
כן. ללא תעודת זהות/רישיון נהיגה לא נוכל לבצע עבורכם את הבקשה מול רשות המסים.
האם אתם תצרו איתי קשר בסיום ההליך הדיגיטלי?
כן. אנו ניצור עמך קשר להשלמת פרטים במידת הצורך ולעדכון שוטף. בנוסף, ניתן להתעדכן אונליין במידע האישי באתר אודות סטטוס הטיפול.
האם עדיף לי לבצע תכנון מס לפני מכירת הדירה?
עדיף לבצע תכנון מס לפני מכירת דירה, כדי לשלם פחות ולבדוק אפשרות של פיצול המס. עם זאת, בקשות להחזר מס עבור עסקה שבוצעה מהוות את מרבית הפניות.
האם ניתן להסתייע במחשבונים ברשת לחישוב החזר מס שבח?
ניתן להסתייע במחשבונים אשר מבצעים הערכה כללית מאוד, ללא חישוב של משתנים רבים. על מנת לדעת את גובה החזר מס השבח המגיע לכם כדאי להסתייע ברואה חשבון.
תוך כמה זמן אקבל החזר מס שבח?
תשלום החזר מס שבח יתקבל תוך פרק זמן של שלושה חודשים ועד שנה.
כיצד ניתן לשלוח אליכם את המסמכים לבקשת החזר מס שבח?
כחלק מתהליך בקשה להחזר מס שבח דיגיטלי, תוכלו להעלות את המסמכים באופן מקוון – החל מסריקה של תעודת זהות ועד להעלאת מסמכים רלוונטיים לזכאות שלכם. סריקת המסמכים והעלאתם לאתר מתבצעת לאחר ההרשמה.
מתי משלמים לחברת ביטן את ביטן פיננסים על השירות?
רק בסיום התהליך, בעת החתימה על הדוחות מזינים פרטי אשראי כביטחון. עם סיום התהליך וקבלת ההחזר, יגבה מכם התשלום.
האם לקחת יועץ משכנתאות?
תמיד כדאי לזכור שיועץ משכנתאות בנקאי עובד אצל הבנק, ולכן האינטרס הראשון שלו הוא לדאוג לטובת הבנק ולרווחיו. יועץ משכנתאות פרטי – עובד אצלכם. החיסכון הכספי שנוצר מיעוץ יועץ משכנתאות פרטי מוכח.
כמה משכנתא כדאי לי לקחת?
שאלת השאלות. כדי להעריך את גובה המשכנתא שתצטרכו לקחת, כדאי לדעת תחילה מהו ההון העצמי העומד לרשותכם – החל מכסף שנמצא בקופות נזילות ועד לכספים שייתנו לכם על ידי המשפחה. חשוב לזכור שמשכנתא תלווה אתכם למשך שנים ארוכות בהחזרים חודשיים לא קטנים – ומכאן כדי לשאוף להשתמש בכסף הנזיל העומד לרשותכם.
מה זה "הכנסה פנויה"?
בנק ישראל, שהוא גם המפקח על המשכנתאות, קבע שגובה ההחזר החודשי של המשכנתא לא יעלה על 50% מההכנסה החודשית הפנויה של נוטל המשכנתא. הכנסה חודשית פנויה היא כלל הכנסותיו של משק הבית, בניכוי של התחייבויות ארוכות טווח שמשכן הוא למעלה מ-18 חודשים מיום נטילת המשכנתא. למשל – הלוואות, דמי מזונות, תשלום רכב ועוד. לדוגמה – זוג אשר מכניס ביחד כ-15,000 ₪ אך יש ברשותו החזר הלוואה של 1,500 ₪ בחודש ותשלום חודשי על רכב בגובה של 700 ₪, יוכל לקבל משכנתא שההחזר החודשי שלה הוא 50% מ-12,800. עם זאת, הבנקים לא נוטים לאשר החזר חודשי שגבוה מ-40% מההכנסה הפנויה.
כמה כדאי להחזיר בכל חודש משכנתא?
ההחלטה על גובה ההחזר החודשי היא החלטה שיש לקבל בכובד ראש. היא נגזרת ממצבכם הנוכחי אך גם בהסתכלות על העתיד – כסף שעתיד להפוך לנזיל, התרחבות התא המשפחתי, שינויים במקום העבודה ועוד. יועץ משכנתאות פרטי יוכל לסייע לכם בבניית תמהיל משכנתא שלא תחנוק אתכם.
איפה כדאי לקחת משכנתא?
את המשכנתא כדאי לקחת בבנק שמציע לכם את המסלול הטוב ביותר הכולל ריביות משתלמות. במקרים מסוימים וכתלות בסוג המשכנתא, ניתן לפנות לגופים פיננסיים חוץ-בנקאיים כדוגמת חברות ביטוח.
יש לי בעיות בבנק. האם אוכל לקבל משכנתא?
הסיכוי לקבלת משכנתא עבור מי שחשבון הבנק שלו מוגבל או שיש לו תשלומים חוזרים – נמוך מאוד. עם זאת, תמיד שווה לפנות ליועץ משכנתאות פרטי על מנת שינהל משא ומתן עבורכם בכל הבנקים. במקרים רבות אנחנו נצליח לחזור אליכם עם הצעה.
אני בונה בית לבד, האם אני צריך להציג אישורים?
כן. בטרם הפנייה לבנק לצורך בקשת משכנתא צריך שיהיה בידכם היתר בניה הכולל שרטוטים שיוכיח לבנק שכוונתכם האמיתית היא לבנות בית.
אין לי הון עצמי אך יש ברשותי דירה. איך אוכל לקבל משכנתא?
ניתן לקבל משכנתא על בסיס הדירה שברשותכם, גם אם יש עליה משכנתא. הדירה שלכם תשמש כהון עצמי ותהווה בטוחה לבנק.
מצאתי דירה שמעניינת אותי, מתי נכון לפנות לבנק?
מומלץ לחפש משכנתא מתאימה כ-3 חודשים לפני שמתכוונים לקנות את הדירה או להתחיל את פעילות הבנייה בפועל. זוהי ההחלטה הכלכלית החשובה בחייכם וכדאי שתיעשה ללא לחץ של זמן.
פוטרתי מעבודתי לאחר 11 חודשי עבודה, בגלל שהמעסיק לא רוצה לשלם לי פיצויים. מה ניתן לעשות?
החוק קובע כי פיטורים סמוך לסיום שנת עבודה ראשונה יראו אותם כאילו נעשו מתוך כוונה להימנע מתשלום פיצויי פיטורים, ועל כן העובד יהא זכאי לקבלת הפיצויים, וזאת בתנאי שהמעביד לא הוכיח כי הפיטורים מוצדקים.
האם שווה לי למשוך את כספי הפיצויים?
ההחלטה על משיכת כספי פיצויים היא אינדיווידואלית, שכן ניתן להשאיר אותם בקופה לצורך רצף פיצויים או קצבה לאחר גיל פרישה ובמרבית המקרים משלמים עליהם מס. אם החלטתם למשוך את כספי הפיצויים, חלקם או מלואם, ובגלל שכל מקרה לגופו - כדאי לבצע את התהליך בסיוע של רואה חשבון.
המעסיק לא מסר לידי טופס 161 ואין לי איך להשיג אותו. מה ניתן לעשות?
במידה ואין ברשותכם טופס 161 ואתם לא יודעים כיצד להשיג את המעסיק, תספיק הצהרה שלכם בכתב לחברת הביטוח כי סיימת לעבוד אצל המעסיק ממנו אתם מבקשים למשוך את כספי הפיצויים, בציון תאריך העזיבה. מול מס הכנסה במקרים מיוחדים, רשות המסים מאשרת את הנתונים לפי הנתונים שנמצאים בידה ומפיקה אישור מתאים.
פוטרתי לאחר שנתיים וחצי. כיצד מחושבים הפיצויים?
עבור כל שנת עבודה מגיע פיצוי בגובה המשכורת האחרונה של השנה. החל מהשנה השנייה לעבודה, ניתן לקבל פיצוי יחסי גם אם לא נסתיימה שנת עבודה מלאה. במקרה הזה, הפיצוי יהיה בגובה שתיים וחצי פעמים של משכורתך האחרונה.
אין לי את מכתב אישור שחרור כספי פיצויים מהמעסיק. מה ניתן לעשות?
במידה וחלפו 4 חודשים ממועד סיום העבודה, אין הכרח במכתב המאשר שחרור כספי פיצויים.
תוך כמה זמן אקבל את כספי הפיצויים?
זמן העברת כספי הפיצויים משתנה מחברת ביטוח אחת לאחרת, אך הממוצע הוא עד 10 ימי עסקים.
האם ניתן לקבל פיצויים גם אם אני התפטרתי?
ישנם מקרים בהם יחסי העבודה מסתיימים שלא עקב פיטורים, ועדיין מזכים את העובד בכספי פיצויים. למשל: מעבר מקום מגורים, התפטרות עקב הרעת תנאים (הפחתה בשכר, תוספת עבודה, מעבר לעבודה בימי שישי וכדומה), יולדת המתפטרת תוך 9 חודשים מיום הלידה לשם טיפול בילד, פשיטת רגל של החברה, עזיבת מקום עבודה בגיל פרישה ועוד. חשוב לציין שהכסף שמופקד מידי חודש על חשבון פיצויים על ידי המעסיק שייך לעובד בלבד, במקרים חריגים מאוד מוחזר למעסיק.
האם ניתן לפטר אותי מבלי לשלם לי פיצויי פיטורים?
פיצויי פיטורים מחויבים על פי חוק, אלא אם הם נבעו כתוצאה ממקרים חריגים של עבירות משמעת חמורות כדוגמת גניבה ממקום העבודה. הסמכות לקבוע האם הפיטורים מצדיקים שלילת פיצויים במלואם או חלקם נתונה בידי ההסכם הקיבוצי אשר נחתם, ובמידה ולא נחתם – בית הדין לעבודה יקבע.
האם אפשר למשוך רק חלק מהפיצויים?
כן, ניתן למשוך פיצויים חלקיים ואת היתרה להעביר לרצף קצבה או לרצף פיצויים (במקרים מסוימים).
כיצד ניתן לשלוח אליכם את המסמכים לבקשת משיכת פיצויים?
כחלק מתהליך בקשה למשיכת פיצויים, תוכלו להעלות את המסמכים באופן מקוון.